Fit for 4.0
Fit for 4.0
Vilka kompetenser behövs i framtidens digitala industri?
Om projektet
Med industrins paradigmskifte och introduktionen av digitala verktyg, det som ibland kallas Industri 4.0, uppstår ett behov av nya kompetenser. Inte bara ”hårda” kompetenser, som till exempel programmering och bearbetning av data, utan också det som ibland beskrivs som ”mjuka” kompetenser, till exempel kommunikation, lagarbete, kritiskt tänkande och problemlösning.
Erasmus+ projektet Fit for 4.0 har tagit fasta på den här utmaningen och kommer under tre års tid (2019 – 2022) att i dialog med produktionsindustrin i Europa undersöka vilka mjuka kompetenser som efterfrågas samt hur utbildningsanordnare kan möjliggöra att studenterna tillgodogör sig de här kompetenserna och blir ”redo för Industri 4.0”. Projektet kommer också att utveckla och testa pedagogiska metoder och utbildningsmaterial som främjar de här målen och sprida dem till andra utbildare genom en web-plattform.
Slutligen kommer projektet lämna rekommendationer om hur teknikutbildare på olika nivåer i utbildningssystemet kan arbeta med mjuka lärandemål som till exempel livslångt lärande, kreativitet, beslutsfattande och förändringsbenägenhet.
Projektorganisationen
Projektorganisationen består av nio partners från Yrkeshögskolor och Högskolor i hela Europa:
- Italien (Istituto Formazione Operatori Aziendali/Politecnico di Milano — METID)
- Belgien (Artesis Plantijn Hogeschool)
- Österrike (Berufsförderungsinstitut Oberösterreich)
- Portugal (EDUGEP — Concepcão, Desenvolvimento e Gestão de Projectos de Natureza Educacional, Social e Cultural LDA)
- Finland (Jyväskylän Ammattikorkeakoulu)
- Nordirland (North West Regional College)
- Danmark (Zealand Business College)
- Sverige (Göteborgs Tekniska College)
- Branschorganisationen EfVET (Européen Forum of Technical and Vocational Education and Training)