Hållbar kunskaps-utveckling

Lärande för framtidens industri
Innehållet i våra utbildningar är så klart viktigt. Men nästan lika viktig är formen, dvs hur vi paketerar och levererar våra utbildningar. Vi är experter på lärande — merparten av våra utbildare är utbildade lärare och har praktisk erfarenhet av industrin, det gör oss unika.
Vi vill dela med oss av våra erfarenheter av 25 år av utbildningar i samverkan med näringslivet och ge dig några tips på hur du kan få ut mer av dina satsningar på kompetensförsörjning genom att anpassa pedagogik och format efter målgruppens behov.
Före-under-efter; så förankrar du lärandet i din organisation
Som utbildningsanordnare är vi stolta över våra fina utbildningar, men sanningen är att de bara är en av många viktiga pusselbitar i din organisations lärande. Vad du och dina medarbetare gör före och efter utbildningen är minst lika viktigt, ja kanske viktigare, än det som händer under utbildningen hos oss på vårt lärcenter!


Skapa din egen blended learning path
Idag ser många onlineutbildningar ”on demand” som en enkel lösning på behovet av snabb up-skill och re-skill på arbetsplatserna. Och online-utbildning är ett tidseffektivt sätt att tillgodogöra sig ny kunskap. Men ibland behöver en gå på djupet och tillämpa teoretiska kunskaper i praktiska övningar för att verkligen förstå. Därför rekommenderar vi alla företag som köper en onlineutbildning att välja en kombination av studier online med laborationer och praktiska övningar tillsammans med våra kunniga utbildare på vårt lärcenter i Torslanda. Det kallar vi blended learning.
Baserat på ditt företags kompetensbehov skapar vi tillsammans en skräddarsydd blended learning path där vi blandar olika former av lärande online och i klassrum för största effekt. Möjligheterna att kombinera kurser för en flexibel blended learning path är oändliga och det är dina förkunskaper och arbetsuppgifter som avgör hur just din learning path ska se ut.

Att lära tillsammans på arbetsplatsen
Var ska du använda dina nya kompetenser? Det är så klart på din arbetsplats tillsammans med dina kollegor – inte i skolbänken! Därför vill vi slå ett slag för vad vi kallar kollegialt lärande på arbetsplatsen. Det finns starkt stöd i den pedagogiska forskningen för att lärande uppstår i ett sammanhang – tex arbetsplatsen — och i ett samspel med andra – tex jobbarkompisarna.
Och det är ju egentligen ganska självklart! Tänk på när du var ny på jobbet, vad mycket du lärde dig av jobbarkompisarna bara genom att iaktta hur de utförde sina arbetsuppgifter. Det här sättet att lära kan vi tillämpa även på fortbildning och up-skill av erfarna medarbetare.
Därför har många av våra lite längre utbildningar ett upplägg som baseras på uppgifter som du får med dig hem till din arbetsplats för att utföra där tillsammans med dina kollegor. Men vi vill också tipsa om att kollegialt lärande är ett utmärkt sätt att få ut mer av dina online-utbildningar ”on demand”. Att plugga själv kan vara tufft och statistik visar att många tyvärr inte fullföljer tyvärr sina online-kurser. Genom att flera kollegor som läser samma online-kurs skapar en lärandegemenskap kan ni både stötta och hjälpa varandra med motivation och studiedisciplin och få en större effekt av lärandet genom att diskutera, göra övningar tillsammans och ställa frågan ”hur skulle detta funka på vår arbetsplats?” – helt enkelt lära av varandra!

Teori + praktik = ny kompetens
Den som inte pluggat på länge och ser tillbaka på sin skoltid, kanske tänker på den i termer av en lärare bakom katedern, som delar med sig av sin kunskap till eleverna i skolbänkarna; en sorts envägskommunikation. Och så fungerade nog skolan ofta förr. Men sån är inte vår syn på kunskap och lärande på Göteborgs Tekniska College idag. Vi tror att lärande är en tvåvägskommunikation där utbildare och kursdeltagare båda är aktiva i att konstruera ny kunskap tillsammans. Och det finns mycket forskning som stöder vår syn på lärande! Aktivt lärande skapar större engagemang och motivation och gör det enklare att komma ihåg det du lärt dig, säger forskarna.
Ett enkelt sätt att skapa ett aktivt lärande är att ha många praktiska moment i utbildningarna. Om du får kombinera teori, tex i form av en föreläsning, med praktiska övningar i en labbsal, eller ändå hellre på den egna arbetsplatsen där du sen ska tillämpa de nya kunskaperna, kommer du att utveckla din nya kompetens mer effektivt. Teori + praktik = ny kompetens, säger vi och vårt löfte till dig som går en utbildning hos oss är att du alltid ska få båda delarna när du kommer till vårt college.

Asynkront lärande ”on demand” – MOOC om Industriell digitalisering
MOOC står för Massive Open Online Courses. De första MOOC:arna lanserades av Massachusetts Institute of Technology i början på 2000-talet och var en sorts revolution inom lärandet. Plötsligt kunde vem som helst få möjlighet att lära sig vad som helst när som helst – helt utan kostnad! Och det är klart att vi på Göteborgs Tekniska College gillar det. Faktiskt så mycket att vi har skapat en egen MOOC, eller en Öppen Digital Lärresurs, som det egentligen heter på svenska.
Tillsammans med Vinnova och några av Sveriges största industriföretag skapade vi 2020 en MOOC kallad Introduktion till Industriell digitalisering. Med den vill vi möjliggöra för alla medarbetare i industrin att lära sig om industriell digitalisering när de vill och var det vill. För det är ju det som är det fina med MOOC:ar; de är asynkrona dvs oberoende av tid, så du kan gå kurserna när du vill. Ibland kallas detta också för lärande ”on demand”, eftersom du kan beställa den kurs du vill när du vill efter eget behov. Vi har fler on demand-kurser i vår portfölj.
Vi fortsätter att utforska lärande på arbetsplatsen…
Vi på Göteborgs Tekniska College är som sagt experter på lärande. Men vi vill hela tiden utvecklas och lära mer för att kunna erbjuda våra partnerföretag de bästa kompetensutvecklingsaktiviteterna. Därför deltar vi regelbunden i olika projekt som fokuserar just på att utforska lärande för framtidens industri.
- Fit for 4.0 (Om hur vi kan konstruera lärande på ett sätt som bidrar till att utvecklas mjuka kompetenser för framtidens digitaliserade industri)
- Digital Pedagogik och Kompetensutveckling för Industrin (Om hur vi kan skapa riktigt bra förutsättningar för online-utbildningar på industriarbetsplatser)
- edig (edig står för e‑learning, digitalisering, industri och global samverkan. I edig utforskar vi hur industrin och utbildningsanordnare kan dela kunskap och erfarenheter för lärande om framtidens industri på kunskapsplattformen edig. Genom edig kan du lära av hur olika industriföretag har arbetat med tex
- RISE Partnerskap — Digitalisering och lärande — genom det här partnerskapet skapas ett sammanhang där huvudmän och ansvariga inom utbildningssektorn utvecklar ny kunskap, testar produkter, processer och system och får tillgång till omvärldsanalys, medverkan i forskning och samverkan med experter. Partnerskapet utgör ett växande kompetensnätverk som påskyndar och bidrar till utvecklingen.